Baksmällan

Idag tog jag mig i kragen och satte mig på en buss in till stan för att möta upp Emilie för en bio-dejt. Det blev filmen Baksmällan, trots att jag trodde att jag skulle avsky den. Jag ogillar nämligen filmer där allting är så pinsamt att man bokstavligt skäms för skådisarnas skull. Den här filmen däremot, den kan jag varmt, varmt, varmt rekomendera då jag skrattade mig igenom exakt hela filmen. Välbehövligt, och framförallt roligt!

Jag och Emilie, kort ifrån Grekland tidigare i sommar :)

Låt mig fortsätta fantisera!

Den senaste tiden har jag inte tillåtit mig själv att tänka, känna, sakna.. och jag önskar verkligen att jag hade en annan anledning till det än att jag inte orkar känna mina i vanliga fall starka ben vika sig under mig, höra alla ljud runtomkring mig försvinna till ett evigt sus, inte heller bita mig så hårt i läppen att det går hål, för att tårarna ska stanna där jag tycker att dom hör hemma. Jag stannar hellre kvar i min egna lilla fantasivärld, där allting fortfarande är som "vanligt", då pappa är på rätt ställe, livs levande.. tillsammans med oss. Idag har jag fällt fler tårar än på väldigt länge, idag är det exakt ett halvår sedan pappa tvingades lämna oss. Jag vill inte påstå att det är därför saknaden är mer påtaglig idag, däremot är saknaden mer påtaglig därför att jag tillåter mig själv att tänka, känna och sakna. Idag hände det någonting som gjorde att min fantasivärld öppnade en dörr till verkligheten. I morgon hoppas jag att jag lyckas stänga den igen.

Den blåa kaffekoppen

Min älskade mamma och syster har varit här hemma på besök. Vi har ätit gott, skrattat, fällt några tårar, njutit utav varandras sällskap, gått långpromenader och pratat gamla (högst levande) minnen.

Pappa hade speciell morgonrutin. Det första han gjorde på morgonen var att sätta på kaffet och göra sina (alltid två, och alltid med ost) frukostmackor. Sedan hällde han alltid sitt kaffe i samma blåa kaffekopp, och la sedan i minst två sockerbitar, tog en liten tesked och rörde, rörde och rörde ner sockret i kaffekoppen. Alltså han rörde, rörde och rörde, det tog liksom aldrig slut, och mitt i tog han upp skeden och smakade på kaffet, men han blev ändå aldrig nöjd, jämt stoppade han ner teskeden igen och fortsatte röra ner sockret, som med all säkerhet var helt upplöst vid det här laget. Då var det ett ganska så irriterande moment, men nu skulle jag kunna göra nästintill vad som helst för att höra pappa sitta och röra ner sockerbitarna i kaffekoppen föralltid.

Havets lugnande

Jag och Henke tog med oss Bella på en mysig promenad till havet. Jag känner mig riktigt lyckligt lottad som bor så nära havet. Dit kan man gå med alla sina miljader tankar som snurrar omkring i huvudet, ta ett djupt andetag och bara vara, ibland hur länge som helst. Minnas alla fina minnen från förr. Pappa älskade havet. Precis här badade vi förra sommaren. Bara jag och han.

Mixed emotions

Jag har en ganska så olustig känsla i kroppen. Det känns som att hela kroppen går på högvarv, jag är i stort behov av uppmärksamhet, vill hitta på saker - har saker att hitta på, men samtidigt känner jag mig extremt uttråkad, ingenting känns tillräckligt lönt för att lyfta ändan min ifrån den här sköna "soffkuddehörnan" jag har byggt under förmiddagen. Jag känner mig uttråkad men är alldeles för bekväm (ogillar att kalla mig själv lat) för mitt eget bästa. Så istället sitter jag här, visslar en liten melodi, observerar hur fridfullt våran lilla vovvsing nannar, skruvar lite på baken för att sätta mig om möjligt ännu mera bekvämt, pustar, stönar, och suckar.. vad kan jag göra, vart kan jag finna lite energi? Inte just här, det är jag väl medveten om, men ändå sitter jag kvar.

Grekland, Santorini dag 7

Sista dagen i Santorini, Grekland. Det var en oslagbar resa, med en himla massa skratt, och en vänskap som inte går att beskriva i ord. Trots att det var lite vemodigt att säga hej då till alla som man har umgåtts så intensivt med i en veckas tid var inte det i närheten av hur mycket jag längtade hem till min älskade sambo och lilla vovve.

Ett sista dopp i poolen

Honey, I'm coming home!

Grekland, Santorini dag 6

Efter att ha tagit igen oss under dag 5 hade vi istället en galen dag 6

Lunch vid stranden

När Emilie drack upp hela annanas-juicen blev jag såhär ledsen

På kvällen gjorde Raid blåa-eld-shots

Skål!

Amir sprang omkring med mitt rosetthårband hela kvällen

Mike försökte att lyfta mig, utan framgång

Kvällen avslutades med lite gitarrspelning på stranden a´la Mike

Grekland, Santorini dag 5

Dag 5 kände vi oss lite lagom slitna och efter att ha legat i solstolen hela dagen bestämde vi oss för att ha en betydligt lugnare kväll (än föregående kväll) med en kvällspromenad  vid stranden och sedan lite yatzy-spel på balkongen.

Kvällen avslutades såhär

Grekland, Santorini dag 4

Dag fyra gick vi ut och åt en god middag på våran favoritrestaurang, och efter det blev det några goda drinkar på våran favoritbar.

Månen var otroligt vacker (även om det inte syns på bilden) stor och orange

Emilie och restaurangägaren Elias

Grekland, Santorini dag 3

Den tredje dagen tog vi en spontantripp in till Fira, som är Santorinis största stad. På bussresan dit hoppade folk av och på bussen medan den fortfarande var i rullning, chauffören (inklusive alla andra bilister och moppedister) körde som galningar och tutade HELA TIDEN på varandra. Men efter en "hjärtat i halsgropen" resa, och en lång vandring kom vi äntigen till toppen, som hade en fantastisk utsikt!

Emilie och jag, allra längst upp

Trånga (men mysiga) gator

Här blev jag nästan lurad på 10 Euro utav en simpel glassförsäljare

Ett ord - mäktigt!

Vi åt en extra god, och extra dyr lunch i Fira

Grekland, Santorini dag 2

Hela den andra dagen spenderade vi på stranden

Grekland, Santorini dag 1

De obligatoriska balkongfotona

Vi avnjöt några öl och dounuts i solen, vilken bra kombination!

Mums!

Till middagen beställde vi in dessa "små" rackarna som inte ens blev halvdruckna

Sedan posade vi lite på stranden

Den ensamma israeliska semesterfiraren Amir och bartendern Raid

Sedan rockade vi loss hela natten!

FANTASTISKT!

NU ÅKER JAG TILL GREKLAND!